|
Konstruktor budowlany Forum projektantów
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zaciekawiony
Początkujący Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nikądy
|
Wysłany: Pon 16:21, 18 Sty 2016 Temat postu: Oddziaływanie wiatru na wagon kolejowy |
|
|
Dzień dobry.
Zarejestrowałem się tutaj aby zapytać o sprawę która mnie nurtuje. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, a tymczasem chciałbym oszacować jaka jest siła wiatru (prędkość lub natężenie dynamiczne) potrzebne do tego aby przewrócić wagon kolejowy.
Szacunek jest mi potrzebny do tego aby ocenić pewne stare wyliczenia na jakie się natknąłem. W tamtym przypadku autor szacował siłę wiatru dla rzeczywistego przypadku wykolejenia nieruchomego wagonu pod wpływem bardzo silnego wiatru. Wyprowadził warunek wykolejenia i stąd wzór którym policzył z jaką siłą musiał działać wiatr aby przewrócić wagon. Jak jednak zauważyłem, użył bardzo uproszczonego modelu, w którym widzę błędy - założył po prostu, że całe oddziaływanie wiatru na przeszkodę to siła parcia na ścianę boczną, nie brał pod uwagę siły ssącej po stronie zawietrznej. Dodatkowo w sytuacji gdy wagon zaczął się przechylać, wiatr zaczął oddziaływać na niego także od spodu. Zastanawiając się dostrzegam też, że przechylanie się pchanego wagonu zmienia kąt z jakim powierzchnie boczne oddziałują z wiatrem. No i po przekroczeniu pewnego przechyłu krawędź koła spadnie z szyny co ma wpływ na to czy wagon się przewróci.
Nie chcę robić szczegółowych obliczeń tylko przeprowadzić wystarczająco realistyczny szacunek siły wiatru potrzebnej do tego aby takie zdarzenie miało miejsce. No i w tym cały problem że się na tym po prostu nie znam.
Z innych opisów tego zdarzenia, szkód jakie wywołał wiatr wynika mi, że szacunek na jaki się natknąłem zawyżył prędkość wiatru o jakieś 40%, ale samo wyliczenie niedostatków modelu obliczeniowego to jeszcze trochę za mało.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
manolo
Aktywny Forumowicz
Dołączył: 13 Lut 2010
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 17:10, 18 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Jest informacja na ten temat w p.9.3.3 normy mostowej PN-85/S10030.
Mówi ona aby przyjąć pole parcia jako prostokąt o nieograniczonej długości i wysokości 3,0m, z wypadkową na wysokości 2,0m powyżej główki szyny.
W obliczeniach stateczności należy założyć tabor kolejowy nieobciążony ("pusty") o ciężarze 13kN/m.
I w końcu - ciśnienie wiatru 1,25kN/m2.
Edit:
To tyle jeśli chodzi o teorię zgodną z normą.
Jeśli chcesz wiedzieć jak mocno musi "dmuchnąć" żeby przewrócić wagon potrzeba więcej konkretów - jaki to skład (jego ciężar), czy załadowany (jeśli tak to jaki ciężar z załadunkiem), wysokość składu, czy to skład normalnotorowy.
Na podstawie tych informacji liczymy "wprost" moment utrzymujący względem osi obrotu, tj zawietrznej główki szyny. Moment wywracający musi być większy od utrzymującego, więc z tego warunku wyciągamy siłę.
A efekty dodatkowe (po przechyleniu)? Nie do zrobienia w sposób uproszczony - zbyt wiele czynników dodatkowych, sama geometria elementów składu uniemożliwia zrobienie tego dokładnie. Z resztą wg mnie nie będzie miało to znaczącego wpływu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez manolo dnia Wto 17:10, 19 Sty 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zaciekawiony
Początkujący Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nikądy
|
Wysłany: Czw 16:23, 21 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Dziękuję. Obawiam się, że norma pokazująca jak uwzględnić parcie wiatru na tabór w obciążeniu przęsła zbytnio mi się nie przyda. Generalnie dane na temat wagonu, jego masy, wysokości, położenia środka ciężkości itp. mam, tylko nie wiem jak to przeliczyć aby przeliczyć siłę wykolejającą na prędkość wiatru tak, uwzględnić nie tylko parcie na stronę odwietrzną ale też ssanie po zawietrznej.
Jak wspominałem obliczenia na jakie się natknąłem dla tego przypadku uwzględniły tylko ten pierwszy efekt i szacunkowa prędkość wiatru wyszła gigantyczna, o jakieś 40% za duża.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
focusdg
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 24 Sie 2010
Posty: 850
Przeczytał: 63 tematy
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 19:41, 21 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
zaciekawiony napisał: | Dziękuję. Obawiam się, że norma pokazująca jak uwzględnić parcie wiatru na tabór w obciążeniu przęsła zbytnio mi się nie przyda. Generalnie dane na temat wagonu, jego masy, wysokości, położenia środka ciężkości itp. mam, tylko nie wiem jak to przeliczyć aby przeliczyć siłę wykolejającą na prędkość wiatru tak, uwzględnić nie tylko parcie na stronę odwietrzną ale też ssanie po zawietrznej.
Jak wspominałem obliczenia na jakie się natknąłem dla tego przypadku uwzględniły tylko ten pierwszy efekt i szacunkowa prędkość wiatru wyszła gigantyczna, o jakieś 40% za duża. |
No chyba przekombinowałeś.... Uważasz, że w przyrodzie jest tak, że na wagon działa pozioma siła wiatru która dodatkowo jest wspomagana jeszcze ssaniem czyli jak rozumiem wg Ciebie na wagon działa parcie wzmocnione ssaniem? To nie budynek, żeby tak podchodzić do tematu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zaciekawiony
Początkujący Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nikądy
|
Wysłany: Pią 1:27, 22 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
A to ssanie nie działa w przyrodzie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|