|
Konstruktor budowlany Forum projektantów
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piotrbu (Piotr Buśka)
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 1020
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Okolice Warszawy
|
Wysłany: Czw 14:51, 17 Wrz 2015 Temat postu: Konstrukcje budowlane dla przedszkolaków |
|
|
Witam,
Mam zaprezentować nasz zawód dzieciom w zerówce.
Czym się zajmuje projektant konstrukcji itp.
Ma być ciekawie, nie nudno, tak by utrzymać uwagę przez parę minut.
Macie jakieś pomysły?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ProjektK66
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 29 Sie 2012
Posty: 1777
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 25 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krosno
|
Wysłany: Czw 19:33, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Komputer i prosty przykład z czym to się jej, jeśli dziecko zobaczy- aha
że ta wiedza przydaje się na co dzień - bardziej pewnie chłopców to będzie interesować.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaverS
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1183
Przeczytał: 10 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubin
|
Wysłany: Czw 19:45, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Coś z klocków DUPLO itp. pokazać poprzez zabawę
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mk_
Aktywny Forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 19:47, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Tylko niech Kolega pamięta, że wśród małych słuchaczy może być przyszły minister infrastruktury albo premier... Przydałyby się teksty kreujące dobre tendencje w roli inżyniera budownictwa w procesie budowlanym
A tak na poważnie to bez budowania z klocków prezentacja nie przejdzie ;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaverS
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1183
Przeczytał: 10 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubin
|
Wysłany: Czw 19:48, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
U mnie od klocków drewnianych sie zaczęło ..hehehehe ..dalej samo poszło
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gln
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 537
Przeczytał: 18 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 20:39, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Może: zapytaj czy wiedzą dlaczego sufit nie leci im na głowy i wytłumacz przystępnie zasadę pracy stropu żelbetowego.
Dziecku można to prosto wyłożyć: zegnij ołówek i pokaż, które włókna są rozciągane, a które ściskane.
Następnie trzymaj ołówek pionowo jedną ręką, a drugą zginaj go na boki - analogia do wieżowca poddanego działaniu wiatru.
No i jakaś puenta, o inżynierze, który potrafi te zjawiska okiełznać, za pomocą matematyki - będzie brzmiało jak magia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pilot
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 21:15, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
duża kartka A3 , linijki po 30cm i kolorowe kredki też mogą się przydać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pilot
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 21:26, 17 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
można prosto opisać budowę budynku : to są ściany , to nazywa się strop to dach itp.
Ale najprościej na fotografiach pokazać pokrótce budowę budowli
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Parikon
Skokovis
Dołączył: 09 Lip 2014
Posty: 2108
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piotrbu (Piotr Buśka)
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 1020
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Okolice Warszawy
|
Wysłany: Pią 6:39, 18 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Dzięki za wszystkie pomysły, czekam na kolejne
Sprawa nie jest prosta. Jak przekazać małym dzieciom sedno zawodu projektanta konstrukcji. Nie ogólnie budowniczego, architekta itd. lecz właśnie projektanta konstrukcji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
senmil
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 2766
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Północ
|
Wysłany: Pią 7:00, 18 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
W tym sek, że nasz zawód to inżynier budownictwa, a nie konstruktor i nie tylko konstrukcjami się zajmuje . Drogi, mosty, obiekty inżynierskie, budynki itd.
Proste przykłady, jak to się dzieje, że wszystko stoi, możesz nawiązać do czasów zamierzchłych kiedy powstawały pierwsze sklepienia kolebkowe, piramidy. Jak "działa" budynek czyli jak przekazywane są siły i od czego pochodzą (wiatr, śnieg, wichura, huragan, trąba powietrzna, ciężar własny) i po kolei aż po fundament, bez którego nic nie będzie stać. Zawsze możesz też pokazać "szalone" wizje, które nie mają prawa stać, a stoją. Dla dzieci to np. krzywy domek w Sopocie czy odwrócony domek.
Tak jak koledzy piszą, bez klocków się nie da(!):
[link widoczny dla zalogowanych]
Możesz zorganizować konkurs z nagrodami (jakieś fajne linijki czy coś) i podzielić dzieciaki w grupy po 4-5 osób - niech mają za zadanie zbudować jak najwyższy wieżowiec czy najdłuższy most. Zależy ile w przedszkolu mają klocków .
Dzieci w przedszkolu już zapewne są zaznajomione z grami komputerowymi 3D to możesz im pokazać model konstrukcji - tutaj kolorowa analiza naprężeń w płycie (do tego animacja z odniesieniem do nuuuudnych tabelek z wynikami) będzie jak znalazł. Była sobie taka gra Bridge Builder (czy jakoś tak) - budujesz most i przejeżdża po nim pociąg - też się nada.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Parikon
Skokovis
Dołączył: 09 Lip 2014
Posty: 2108
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 9:38, 18 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Myślę, że @Piotrbu bardzo dobrze określił zawód, o którym chce opowiedzieć dzieciom. W języku polskim najlepszym określeniem na ten zawód jest PROJEKTANT KONSTRUKJI oraz w angielskim structural designer przy czym zasadniczo są nimi inżynierowie kierunku budownictwo (civil engineering) po II stopniu studiów wyższych.
Co do tej lekcji poglądowej. Wziąłbym dwie cegły ( najlepiej klinkierowe żeby nie brudzić) i deskę.
Cegły możesz rozsuwać tworząc różne schematy. Dzieci mogą na tym stawać. Możecie mierzyć ugięcia w zależności kto stanie. Jak postawisz Jasia z pierwszej ławki a potem Panią nauczycielkę to inne wyniki uzyskasz. Taka zabawa i rysowanie schematów na tablicy. Reakcje itp.
Oczywiście tuba w ręce i jakiś rysunek A0 oraz co najważniejsze biały kask projektanta.
Najlepiej by było abyś wyglądał tak:
Chodzi o uśmiech oczywiście.
U mnie w szkole (miejscowość nie miasto) każda klasa (zero także) ma tablicę interaktywną i rzutnik. Myślę, że to już standard. Więc możesz im puścić ten filmik oczywiście tłumacząc co mówi lektor. Oto link.
https://www.youtube.com/watch?v=chl5_z-gkWg
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Parikon dnia Pią 12:54, 18 Wrz 2015, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pilot
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 16:16, 18 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
może pokaż jak się obciążenia zbiera i jak powstają schematy statyczne .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pilot
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 18:38, 25 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
Mi się to kojarzy przede wszystkim z tym z czego się składa konstrukcja tj. elementy nośne, wykorzystywane materiały, rodzaje gruntów i to co się z nią/nimi dzieje podczas pracy/użytkowania.
Że są siły natury (śnieg, wiatr, temperatura) które okiełznał kiedyś człowiek wymyślając przed mini osłonę ; że pokonał grawitację wymyślając stropy; że ważny jest grunt, na którym się buduje.
Że człowiek ma zmiany w naturze i jego potrzeby rosną dlatego po każdej nieudanej budowli poprawia to czego wcześniej projektant nie przewidział, tj. dostosowuje budowlę do potrzeb i sytuacji.
Że potrzeba matką wynalazków, jak nie było co wymyślić to wymyślono zawód inżyniera który temat zna i pilnuje aby nie popełniać tych samych błędów w przyszłości.
A na koniec , że siły natury nie pozostają bez wpływu trwałość tego co człowiek sobie wymyśli i zrobi, bo są obecne cały czas i to że człowiek też na trwałość budowli wpływa, choć nie wiadomo jak bardzo .
(to miało byś w formie opowiadania, ale słabo mi to wyszło )
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez pilot dnia Pią 18:47, 25 Wrz 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piotrbu (Piotr Buśka)
Doświadczony Forumowicz
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 1020
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Okolice Warszawy
|
Wysłany: Śro 8:48, 14 Paź 2015 Temat postu: |
|
|
Jeszcze raz dzięki za wszystkie pomysły.
Chociaż niektóre z nich MZ są zbyt ambitne jak dla 6-cio letnich dzieci. Wykresy momentów itp.
Scenariusz powoli powstaje, poniżej szkic, głównych punktów:
- założyć biały kask i przynieść duży rulon arkuszy z rysunkami
- w tym rulonie:
* widok 3D budynku, może zdjęcie (najlepiej jakiś efektowny, wieżowiec, dość duże wrażenie robi Warsaw Spire)
* widok 3D konstrukcji budynku (pokazać elementy konstrukcyjne, stropy, słupy, trzon).
* może rysunek szalunkowy, rysunek zbrojeniowy (zrobić wrażenie gmatwaniną linii i opisów)
- pokazać jakieś materiały konstrukcyjne, z których zbudowany jest ten wieżowiec, kawałek betonu, kawałek pręta zbrojeniowego. Przy okazji pokazać szlaczki na prętach zbrojeniowych różnych gatunków? To może ich zainteresować.
- pokazać na jednym z arkuszy plan wieżowca z klocków i zbudować go wg tego planu. Tutaj można by przemycić doświadczenie, że jeśli wieża ma szeroką podstawę to się nie przewraca, a jak jej nie ma to się przewraca itp.
- w międzyczasie oczywiście wyjaśnić pokrótce czym się zajmuje ów projektant konstrukcji budowlanych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|